Endometrioza a niepłodność. Czy endometrioza powoduje niepłodność?

Szacuje się, że wśród kobiet zmagających się z niepłodnością, aż 40% z nich choruje na endometriozę. Endometrioza bardzo utrudnia zajście w ciążę. Nadmierny rozrost endometrium powoduje stany zapalne, a one wpływają negatywnie i zaburzają owulację oraz obniżają jakość komórki jajowej. Endometrioza jest częstą przyczyną niedrożności jajowodów, utrudnia przemieszczanie się plemników i ich ruchliwość, uszkadza strukturę jajników, jest też przyczyną nieprawidłowego wzrostu pęcherzyka, nieprawidłowego zagnieżdżenia zapłodnionej komórki jajowej.

Nieleczona endometrioza, jej zbyt późne zdiagnozowanie, wydłużony czas diagnostyczny, dobranie niewłaściwej terapii leczenia endometriozy niweluje szanse na zajście w ciążę.

Jeśli pacjenta jest chora na endometriozę i stara się o zajście w ciążę powinna być pod stałą kontrolą eksperta, zespołu specjalistów w dziedzinie leczenia endometriozy, aby wdrażając odpowiednią terapię (farmakologiczną, hormonalna, operacyjną- laparoskopie małoinwazyjną) zwiększyć szanse na potomstwo.

Wiele kobiet zmagających się z endometrioza po przejściu eksperckiego, holistycznego leczenia zachodzi w ciążę. W czasie trwania całej ciąży pacjentka chorująca na endometriozę powinna być pod stałą kontrolą specjalistów w zakresie leczenia endometriozy.

Dr n.med. Mikołaj Karmowski – Leczenie endometriozy, niepłodność

Jeśli chorujesz na endometriozę lub podejrzewasz te chorobę, nie możesz zajść w ciążę, masz obfite miesiączki, odczuwasz ból w różnych fazach cyklu miesiączkowego, umów się na ekspercką wizytę do dr. n.med. Mikołaja Karmowskiego - specjalisty ginekologa, eksperta ginekologii operacyjnej, chirurgii małoinwazyjnej/laparoskopowej, kierującego multidyscyplinarnym zespołem specjalistów w zakresie leczenia i diagnostyki endometriozy