„Jeśli codziennie przez kilkanaście lat życia przeżywalibyśmy bóle równe bólom porodowym,
żaden człowiek przy zdrowych zmysłach nie wytrzymałby tego emocjonalnie”

- dr n. med. Mikołaj Karmowski -

Czym jest
Endometrioza?

Endometrioza jest schorzeniem przewlekłym, klasyfikowanym jako autoimmunologiczna choroba hormonalno-zapalna. Ze względu na rosnącą skalę zachorowania, endometrioza zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych.

Jest to choroba postępująca, która często prowadzi do niepłodności.

Polega na tym, że tkanka endometrialna (błony śluzowej jamy macicy), która powinna być zlokalizowana tylko w jamie macicy, przemieszcza się poza jej obrębem, na zewnątrz, namnażając się i atakując inne narządy całego ciała (jajniki, moczowód, pęcherz moczowym, otrzewną, unerwienie miednicy mniejszej, jelito grube, kopułę przepony, a nawet kopułę pępka, wątrobę, żołądek, język, płuca, mózg). Przemieszczenie tkanki endometrialnej powoduje na tych narządach nacieki, stany zapalne, zrosty, a w konsekwencji tworzy guzy endometrialne.

U zdrowych kobiet błona śluzowa, która wyściela jamę macicy, średnio co 28 dni złuszcza się i jest wydalana razem z krwią menstruacyjną. Stare i zużyte komórki są usuwane w naturalny sposób, w procesie nazwanym apoptozą. U kobiet chorych na endometriozę apoptoza nie działa. Komórki endometrium przemieszczają się w różne miejsca, namnażają się, podlegając cyklom hormonalnym (comiesięcznym krwawieniom).

Adenomioza

Odmianą endometriozy jest adenomioza (tzw. endometrioza ściany macicy) , czyli umiejscowienie ognisk endometrium  w mięśniu macicy. Endometrium przemieszcza się, tworząc ogniska krwotoczne i stan zapalny w strukturach mięśnia macicy. Z powodu zatrzymywania krwi miesiączki stają się cięższe i tworzą się skrzepy. Zakrzepy krwi i obfite krwawienie to objawy adenomiozy macicy, która powoduje zniszczenie gonad. Adenomioza jest częstą przyczyną niepłodności.

Przyczyny endometriozy

Etiologia endometriozy nie została do końca poznana, ale wiemy, że przebiega w sposób skryty. Przyczyny tej choroby wciąż nie są znane.

Znaczący wpływ na występowanie endometriozy mogą mieć:

• dysbioza jelitowa (zaburzony skład, ilość mikroorganizmów w jelitach)
  • genetyka (występowanie w rodzinie osób chorych na endometriozę zwiększa ryzyko zachorowania)
  • defektywny układ immunologiczny, autoimmunologiczny
  • zaburzenia hormonalne
  • zaburzenia alergiczne

Mimo, że dotychczas nie zostały zbadanie przyczyny powstawania endometriozy funkcjonuje kilka teorii podejmujących próby wyjaśnienia przyczyny tego schorzenia:

• teoria metaplazji – przekształcanie się komórek otrzewnej w komórki endometrium
  • teoria implantacji i transplantacji – poprzez tzw ‘miesiączkowanie wsteczne`’ endometrium rozrasta się poza jamą macicy
  • teoria indukcji – nieznane komórki we krwi maja zdolność przekształcania się w komórki endometrium

Nie do końca znając etiologiczne przyczyny powstawania endometriozy, nie możemy skutecznie, całkowicie wyleczyć tej choroby.

Jeżeli nie wiesz czy masz Endometriozę?
  • Skontaktuj się z nami
  • Umów na wizytę diagnostyczną
  • Obserwuj siebie i zapisuj objawy

Objawy endometriozy

„Tkanka endometrialna, która powinna mieszkać tylko w jamie macicy, podlega cyklom, czyli rośnie niczym ciasto w piekarniku i złuszcza się wraz z krwią przez szyjkę macicy do pochwy. W endometriozie, ogniska przeszczepione do jamy otrzewnowej, zaczynają się wszczepiać w inne organy i otrzewną. W ten sposób drażnią miliony zakończeń nerwowych, ponieważ otrzewna jest błoną neurosynaptyczną i bardzo ukrwioną. Dlatego ten ból jest nie do zniesienia.” – dr n. med. Mikołaj Karmowski

Endometrioza to choroba, która powoduje destrukcje zdrowia i życia kobiet na nią chorujących i wiąże się z ogromnym cierpieniem. W wymiarze społecznym prowadzi kobiety do izolacji, niezrozumienia przez otoczenie, często do depresji i wyłączenia z życia społecznego, zawodowego, rodzinnego, towarzyskiego, wpływa negatywnie na relacje z partnerem i sferę seksualną.

Głównym objawem endometriozy jest ból, określany przez pacjentki jako „kłujący, rozrywający, rozdzierający, rozszarpujący, rwący, tępy”.

Przemieszczające się endometrium do innych narządów kobiet niż jama macicy powoduje w konsekwencji zmiany anatomii i dysfunkcję poszczególnych organów wewnętrznych, a to z kolei jest przyczyną ogromnego bólu i cierpienia kobiet na nią chorujących.

Dodatkowo objawami endometriozy mogą być:

• częste zaparcia,
  • bolesne oddawanie stolca,
  • obecność krwi w stolcu, zwłaszcza w okresie okołomiesiączkowym,
  • ból podczas współżycia,
  • bolesne miesiączki,
  • ból kilka dni przed miesiączką i po zakończeniu miesiączki
  • ból brzucha
  • ból w trakcie wypróżniania
  • nudności
  • biegunki
  • ból promieniujący do okolicy krzyżowej

Często zdarza się także, że endometrioza przebiega bezobjawowo, rozwijając się przez wiele lat, a pacjenta nie jest świadoma, że na nią choruje.

Fakty o endometriozie

Informacje na temat endometriozy, rodzaje endometriozy

Według WHO – Światowej Organizacji Zdrowia na świcie na endometriozę choruje od 10% do 15% kobiet. W Polsce szacuje się, że jest to od 2 mln do 3 mln kobiet. Jedna na 10 kobiet wieku rozrodczym choruje na endometriozę.

Średni czas oczekiwania na trafną diagnozę w kierunku endometriozy w Polsce to około 10 lat od wystąpienia pierwszych objawów!

Więcej faktów:

• Endometrioza jest często przyczyną niepłodności. Szacuje się, że w grupie niepłodnych kobiet około 40% z nich jest chorych na endometriozę.
  • Endometrioza siedmiokrotnie zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworu jajnika.
  • Endometrioza jest diagnozowana u ponad 50% kobiet, które cierpią na bóle miednicy mniejszej.

Wiek kobiet chorych na endometriozę

Endomerioza - Problemy z diagnostyką wśród osób młodych

Endometrioza występuje głównie u kobiet w wieku rozrodczym, tj. między 20 a 40 rokiem życia, może jednak atakować zarówno w okresie dojrzewania, jak też po menopauzie. Może występować u młodych dziewczynek, ale również u dojrzałych, starszych kobiet.