Wytyczne po zabiegu | Endometrioza

Diagnoza endometriozy - Gdzie się leczyć?

• Pacjentka po zabiegu przebywa w szpitalu zazwyczaj od 2 do 3 dób w zależności on stanu zdrowia i stopnia skomplikowania operacji.
  • Okres rekonwalescencji po zabiegu trwa około 4-6 tygodni. Powrót po operacji do pełnej sprawności pacjentki zależy od wielu elementów i czynników
  • Podczas brania prysznica (można go brać od pierwszej doby po operacji) należy przemywać rany pooperacyjne tylko wodą lub szarym mydłem, nie używać myjek ani gąbek, a osuszać ranę jedynie papierowym ręcznikiem. Nie można przez miesiąc kąpać się w wannie.
  • Po zabiegu operacyjnym pacjentka może odczuwać ból, który ustępuję po 2 - 3 dobie od operacji. Aby zapobiec bólowi wdrażane jest leczenie przeciwbólowe, lekami przeciwzapalnymi takimi jak ketoprfen, ibuprofen, paracetamol lub mocniejszymi. Jeśli ból nie ustąpi i będzie się nasilał należy skontaktować się z lekarzem.
  • Mogą też wystąpić wymioty, mdłości. Mogą również wystąpić krwawienie (do 2 tygodni od zabiegu), które należy obserwować.
  • Jeśli wystąpią niepokojące objawy, np. narastający ból lub zaczerwienienie okolicy rany pooperacyjnej, zwiększający się obrzęk rany, wyciek treści ropnej z rany, pacjentka powinna niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.
  • Zdjęcie opatrunków następuję w trzeciej dobie od operacji.
  • Zdjęcie szwów następuje po 10 dniach od zabiegu i należy umówić się w szpitalu na ich ściągnięcie.

• Do 4 tygodni po zabiegu wskazany jest:
    • spokojny, oszczędzający tryb funkcjonowania przy wykonywaniu codziennych czynności,
    • dieta,
    • spacery
    • treningi oddechowe
    • brak nadmiernego wysiłku fizycznego,
    • nie dźwiganie ciężkich rzeczy,
    • brak współżycia (12 tygodni od zabiegu)
    • unikanie jazdy na rowerze, basenu
    • noszenie bawełnianej, luźniejszej bielizny
    • przebywanie na zwolnieniu lekarski kobiet aktywnych zawodowo
  • Po  około 6 tygodni od operacji pacjentka powinna udać się na wizytę kontrolną.

• Od tygodnia do 10 dni od wyjścia ze szpitala należy przyjmować o stałej porze, leki przeciwzakrzepowe zgodnie z zaleceniami lekarza. Gotowy lek w postaci ampułkostrzykawki powinien być aplikowany podskórnie w ramie lub udo (boczna strona).
  • Leki hormonalne, antybiotyki należy stosować jedynie w przypadku, jeśli je zaleci lekarz.
  • Dieta do 7 dni po operacji powinna być lekkostrawna, półpłynna, pacjentki powinny pamiętać o nawadnianiu organizmu (2 litry wody dziennie). Pacjentka powinna unikać potraw ciężkostrawnych, smażonych, pieczonych, wzdymających.
  • Należy pamiętać o regularnym wypróżnianiu,
  • Pacjentka nie może spożywać alkoholu (przez 3 tygodni od zabiegu).